Corona-protocol

Datum: 02 september 2020

VOETBALLEN IN CORONATIJD.

Beste spelers, ouders, vrijwilligers, supporters, sponsors en alle andere ASC’ers!

Hoewel iedereen blij is dat we eindelijk weer kunnen voetballen, brengt voetballen in coronatijd een aantal beperkingen met zich mee. Zoals je mag verwachten, volgen wij de richtlijnen van het RIVM en KNVB, alsmede een aantal adviezen van NOC/NSF.

Om het zo goed mogelijk te regelen hebben we een aantal praktische maatregelen beschreven in het: “CORONAPROTOCOL”.

Deze maatregelen vormen een dynamisch geheel, en kunnen worden gewijzigd als de
Omstandigheden en/of aanbevelingen vanuit de overheid daarom vragen. De genomen maatregelen zijn vaak ‘niet leuk’ en resulteert in minder spontaniteit en plezier rondom de velden, maar het is niet nu even niet anders. Dit bericht wordt zoveel mogelijk verspreid onder alles en iedereen wat s.v. ASC’75 is. Langs deze weg, vragen wij jullie dringend om de genomen maatregelen en richtlijnen na te leven en er zo voor te zorgen dat we ook in deze coronatijd kunnen sporten en op een leuke en gezellige manier met elkaar om kunnen gaan.

Mochten er nog vragen zijn of suggesties over het coronabeleid van s.v. ASC’75, dan kunt u daarvoor terecht bij:

Arie Brandsma, algeheel voorzitter s.v. ASC’75.
Tamme de Boer, voorzitter afdeling voetbal.
Alle Kramer, covoorzitter afdeling voetbal.

Met sportieve groet,

Bestuur s.v. ASC’75

Bijlage: coronaprotocol.

Coronaprotocol s.v. ASC’75

1 . OPREKKEN SPEELSCHEMA:

•Dit kan met zich meebrengen dat meerdere (jeugd)wedstrijden op een eerder of later tijdstip gespeeld worden dan misschien gebruikelijk.

2 . ÉÉNRICHTING VERKEER:

•Op het sportpark (incl. kantine) zal waar mogelijk éénrichting verkeer gelden. Dit wordt met pijlen (geel/zwarte tape) en looppaden aangegeven. Indien éénrichting verkeer niet mogelijk is, dan verzoeken we ieder om zoveel mogelijk de 1,5 meter regel na te leven.

3. GEBRUIK KLEEDBOXEN:

•Voor de JO10 en JO11:
Ouders/leiders/trainers moeten de 1,5 meter regel in acht nemen. In de praktijk betekent dit dat ouders NIET in de kleedkamers kunnen komen om hun kinderen te helpen met omkleden. Als er bij spelers/speelsters t/m JO11 een aantal zijn, die (nog) niet zelfredzaam zijn, worden diegenen verzocht thuis om te kleden en te douchen. Mocht er niet aan deze regel voldaan worden, dan zullen we alle spelers en speelsters t/m JO11 moeten verzoeken thuis om te kleden en te douchen.

•Voor de jeugdteams t/m JO17:
Voor deze spelers/speelsters gelden er geen beperkingen t.a.v. de 1,5 meter afstand. Voor de begeleiders van 18 jaar en ouder gelden de 1,5 meter beperkingen wel.

•Voor de senioren:
Voor deze teams worden twee kleedboxen per team ingepland. Indien dit niet mogelijk blijkt (of onvoldoende is), dan moet er “in ploegen” worden omgekleed. Voor deze teams geld ook In de boxen de 1,5 meter afstand. Hierdoor is het aantal plaatsen in de kleedboxen beperkt. Een zitplaats is zichtbaar, de ruimte tussen de zitplaatsen zijn afgeplakt met geel/zwarte tape.

De kleedboxen worden meerdere malen per dag schoongemaakt, de interval wordt per dag bekeken en indien nodig, aangepast. Elke kleedruimte is voorzien van een mogelijkheid tot desinfecteren van de handen.

4. DOUCHEN:

In de kleedboxen: A 1, A 2 en B 1, zijn er 2 douches beschikbaar door, de middelste douche is met een kruis van geel/zwarte tape, gemarkeerd als zijnde ‘niet bruikbaar’. Hierdoor kunnen in deze 3 boxen slechts 2 personen (van 18 jaar en ouder) tegelijk douchen. In box B 2, zijn op dezelfde wijze 4 de 6 douchen beschikbaar. Voor jeugd tot en met 17 jaar, zijn er geen beperkingen meer van toepassing!

5. KANTINE/TOILET/BAR/TERRAS:

•Door de 1,5 meter regel is het aantal zitplaatsen in de kantine en op het terras drastisch beperkt, er moet is dan ook uitwijk mogelijk naar buiten waar ook zitplaatsen gecreëerd zijn. In de kantine en buiten dient de éénrichting route zoveel mogelijk gehanteerd te worden.

•Bezoekers van de kantine kunnen via de hoofdingang naar binnen en dan via de ‘nooddeur’ weer naar buiten.

•De toiletten zijn bereikbaar via de hoofdingang, bij het verlaten van de toiletten moet men via de kantine via de nooddeur weer naar buiten, dit om kruisende verkeersstromen zoveel mogelijk te voorkomen. In het herentoilet zijn 2 urinoirs beschikbaar (de middelste is afgeplakt) en de 2 ‘gewone’ afsluitbare toiletten, in de damestoiletten zijn de beide afsluitbare toiletten beschikbaar. Als je moet wachten, probeer dan zoveel mogelijk de 1,5 meter regel in acht te nemen. De toiletten worden meerdere malen schoongemaakt en gedesinfecteerd.

•Om bij de bar iets te bestellen is er een vaste looproute aangegeven langs de bar. Loop zover mogelijk door om te bestellen (aan het begin van de bar, en dan doorlopen naar het einde van de bar om het bestelde in ontvangst te nemen) maar houd 1,5 meter (met geel/zwarte tape gemarkeerde vakken aangegeven) afstand. Deze werkwijze zal zeker vertraging opleveren, maar we vragen daarvoor een ieders begrip.

• Zoek na het afhalen van je bestelling een zitplaats en blijf zoveel mogelijk zitten.
• Schuif stoelen niet naar elkaar toe, maar handhaaf de 1,5 meter regel.
• Als je met meer mensen bent, probeer de bestelling dan zoveel mogelijk te ‘bundelen’.
• In de pauze bij wedstrijden van het 1e elftal wordt een 2e koffiepunt ingericht.

6. OP EN OM DE VELDEN:

• Spelers wordt gevraagd zoveel mogelijk een eigen bidon mee te nemen.
• Ook in de dug-outs geldt de 1,5 meter regel. Dit is in de dug-outs aangegeven. Waar mogelijk worden naast de dug-outs extra stoelen geplaatst.
• Scheidsrechters bij het 1e worden geacht hun eigen fluit mee te nemen, voor gelegenheidsscheidsrechters geldt, ‘ASC’ fluiten worden na elke wedstrijd ontsmet. De handgrepen van de vlaggen van de assistent-scheidsrechters, dienen door de gebruikers na de wedstrijd met desinfectiemiddel gesprayd te worden (dit wordt beschikbaar gesteld in de kantine).

7. LANGS DE LIJN:

• Langs de lijn geldt de 1,5 meter regel. Hiertoe zijn op de tegels en de omheining markeringen aangebracht met rood/wit lint (ieder lintje is 1 plaats).
• Juichen en het coachen zijn vaak emotionele uitingen waarbij nog wel eens ‘gespetterd’ wordt. Probeer die uitingen te beperken en liefst te vermijden.

8. MONDKAPJES AANBEVELING:

De aanbevelingen vanuit de overheid en KNVB zijn niet even duidelijk. Daarom hieronder slechts als voorbeeld:

• Teams t/m JO17, dat bij rijden naar uitwedstrijden bijvoorbeeld volwassenen een mondkapje dragen.
• Senioren, alle inzittenden een mondkapje dragen
Dit zijn slechts adviezen, geen verplichting.

9. REGISTRATIE:

Voor eventueel bron-contactonderzoek door de GGD, moeten we registreren wie erop ons sportcomplex aanwezig zijn.

Bij thuiswedstrijden:
• Spelers, trainers en leiders van ASC hoeven zich niet te registreren. Indien nodig zijn zij via de wedstrijdapps te traceren.
• Overige bezoekers dienen zich via het ‘gezondheidsformulier’ te registreren. Deze formulieren worden max. 14 dagen bewaard en daarna vernietigd.

Bij uitwedstrijden:
• Leiders wordt gevraagd om (vooraf) een formulier aan te maken met alle spelers, leiders en rijders. En dan dit formulier dan na aankomst bij ontvangende vereniging in te leveren. Een voorbeeld ontvangen leiders via mail of app. Hoewel de meeste verenigingen de gegevens ook via de wedstrijdapp zouden kunnen opvragen, adviseren wij de leiders wel om deze werkwijze uit te voeren en van tevoren met de (ouders van) spelers te delen.

Volgende wedstrijd
ASC - V.V. Westerkwartier
Datum: 26-09-2020
Webshop
Webshop svASC'75
Sponsoren
grbo
  • tral
  • nive
  • sibl
  • jbk